marți, 20 noiembrie 2012

Comunicare și jurnalism


Una dintre relațiile ancestrale existente pe pământ, este comunicarea. Putem presupune că existența comunicării datează din cele mai vechi timpuri, încă de pe vremea organismelor mono și pluri celulare. Dezvoltarea comunicării pe pământ, s-a produs în tandem cu dezvoltarea vieții pe pământ. O comunicare cu adevărat inteligibilă s-a realizat odată cu ajungerea la comunicarea interumană. Dintotdeauna, omul a simțit nevoia să comunice. Însăși existența omului nu poate fi concepută fără comunicare.
Astăzi, când spunem comunicare, gândul ne duce, implicit, la mass-media. Una dintre cele mai răspândite forme de comunicare, alături de audiovizual, de telefonie, este comunicarea jurnalistică. În secolul trecut, presa scrisă deținea chiar supremația în cadrul comunicării. Dacă astăzi comunicarea jurnalistică a pierdut teren în fața radioului și televiziunii, dacă telefonia cunoaște o expansiune nemaintâlnită, totuși, o comunicare fără presă nu poate fi concepută.
Jurnalismul ocupă astfel, un loc de cinste în acest domeniu. Prin intermediul ziarelor și revistelor, cetățeanul este informat în toate domeniile de interes public. Presa scrisă, ziarele, revistele, însoțesc omul pretutindeni, fiind mijlocul de informare cel mai accesibil pentru fiecare. Știrile, reportajele, eseurile, editorialele, sunt savurate, în continuare, de către masele largi de consumatori de mass-media.
Comunicarea jurnalistică se realizează cu personal competent, așa numiții jurnaliști, care sunt pregătiți în acest sens în școli specializate, în institute de învățământ superior. Ziariștii deprind măiestria scrisului pe băncile facultății de jurnalism, pregătiți de către profesori competenți. Jurnalismul ca profesie, este o adevărată artă, slujitorii lui fiind adevărați scriitori. Prin faptul că aceștia sunt adevărați formatori de opinie, exemple în gândire, concepții, dar și stil de exprimare, jurnaliștii sunt obligați să stăpânească la perfecție limba, să aibă darul scrisului, să fie adevărați maeștri ai condeiului.
Jurnalismul, este o foarte importantă punte de legătură în relațiile interumane. Contribuie la comunicare între oameni, între diferiții indivizi, dar și între oameni din societate. Menținem coeziunea între cetățeni, dar și îi ține pe aceștia în contact cu evenimentele. Jurnalismul este esența pură a comunicării, este cel care alimentează nevoia de cunoaștere a oamenilor, cu noi știri și informații.
Jurnalismul este un mijloc de comunicare care folosește drept material cuvintele, verbul, iar jurnaliștii, adevărați militanți în arta comunicării. Pentru a se asigura un viitor cu un jurnalism curat, exact, prompt, în slujba cetățeanului, facultățile de specialitate pregătesc, an de an, noi generații de jurnaliști.
 Cu onoare, mă mândresc să mă număr printre acești învățăcei. La Universitatea Alecu Russo, încerc să deprind tainele acestei profesii pe care mi-am ales-o și eu. Aici, alături de colegii mei, beneficiem de înțelepciunea și profesionalismul unor profesori deosebiți. Bineînțeles că printre atâția oameni minunați care ne împărtășesc din învățăturile dumnealor, este imposibil să nu-ți alegi și modele pe care să încerci să le urmezi în viață. Interacțiunea mea cu aceste doamne și acești domni profesori, reprezintă primul meu contact cu profesiunea de jurnalism. Influența pe care o exercită dânșii asupra mea, este decisivă.
Trebuie să recunosc, că modelul pe care aș vrea să-l urmez în viață, este doamna profesoară Aurelia Codreanu. Orele dânsei, îmi sunt cele mai dragi, și de aceea, mă pregătesc întotdeauna cu speranța că n-am s-o dezamăgesc niciodată. Iar dacă voi reuși, în timp, să mă apropii cât mai mult de ceea ce reprezintă domnia sa astăzi, voi putea spune că m-am realizat în viață.
Comunicarea fără jurnalism este de neconceput. Jurnaliștii sunt atât slujitori ai comunicării, cât și adevărați scriitori. Un ziarist bun, reprezintă și un adevărat profesor pentru masele largi. Te învață, prin stilul său, să-ți însușești o limbă corectă, să te exprimi gramatical fără greșeală, te pune la curent cu evenimentele sociale, cu problemele politice, cu istoria, te ține la curent cu chestiunile de interes național și particular, jurnalismul este, fără îndoială, unul dintre spionii și pilonii de bază ai comunicării.
Din cele mai vechi timpuri, și până astăzi, nu s-a conceput niciodată o comunicare cultă fără jurnalism. Deaceea, putem spune, că atâta vreme cât va exista o comunicare inteligibilă, jurnalismul va dăinui.
                                                                                                  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu