Cei angajaţi în
activitatea lor în mass-media sunt prin natura profesiunii lor nişte manipulatori.
Oricine se adresează unor mase de oameni prin comunicarea respectivă, le
modelează gândurile şi ideile, le formează concepţiile, influenţându-le voinţa.
Nu degeaba se spune că jurnalistul este formator de opinie. Pentru a trasa
direcţiile de gândire ale cuiva, asta înseamnă să-l manipulezi cu adevărat. În
Republica Moldova, ca peste tot în lume, cetăţenii sunt ahtiaţi după informaţii
şi opinii culese din mass-media. Savurează articolele şi cuvintele
jurnaliştilor, acceptând de la bun început să-si însuşească concepţiile
acestora. Asta înseamnă că se lasă manipulaţi de bună voie, chiar le place să
se complacă într-o adevărată masă de manevră a gazetarilor sau a celor din
audiovizual.
Pentru a
manipula prin presă, întâi de toate trebuie să stăpâneşti în mod deosebit limba
literară, dar şi cea populară. Să vorbeşti pe înţelesul fiecăruia, dar corect.
Să fii o persoana inteligentă, bine instruită şi talentată. Puterea de
convingere este esenţială. Fără a fi persuasiv, nu ai cum să reuşeşti să
manipulezi cititorii tăi. Pentru a-i face să-ţi adopte gândurile, ideile,
concepţiile, trebuie să dovedeşti multă putere de a-i lămuri în ceea ce le spui
şi explici, reprezintă viziunea cea mai corectă. Este important să îmbini ceea
ce vrei tu să le spui, cu ceea ce vor ei să audă, adică să îmbraci propriile
tale idei în veşmintele cuvintelor pe care cititorii vor să le vadă. O idee
personală al unuia care scrie în presă, sau a celora pe care îi slujeşte şi în
a cărui nume vorbeşte, devine adeseori o idee generală, datorită talentului de
a manipula masele de cititori.
Aşa poate fi
impus în conştiinţa alegătorilor un
candidat la vot prezentat în cele mai roze culori de catre presă. Presa
manipulează, iar cei manipulaţi votează şi aleg. În afară de audiovizual, presa
scrisă este locul unde îşi găsesc reclamele comerciale cea mai bună găzduire.
Făcându-te să cumperi diferite produse, datorită publicităţii, devii manipulat
de către aceştia în presă. De asemenea promourile la adresa diferitelor
concerte sau manifestări culturale, sportive şi ştiinţifice care atrag în săli
un număr mare de spectatori, reprezintă o manipulare de presă, asta deoarece
altfel numărul participanţilor ar fi fost mult mai mic. De asemenea, tot o
manipulare o reprezintă şi îndemnurile reuşite cu care cetăţenii sunt făcuţi
părtaşi la multe acţiuni umanitare şi de ajutorare.
Denigrările prin
presă sunt tot manipulări. Aproape întotdeauna, cei luaţi în colimatorul
mass-media şi ponegriţi, devin personaje dezagreabile şi încetul cu încetul
popularitatea lor va fi într-o vertiginoasă scădere. Asta pentru că cei care
trebuie să facă aprecieri la adresa persoanelor publice, sunt manipulaţi de
către presă, care de multe ori execută la comandă pe cei intraţi în dizgraţie.
Însuşi fostul prim-ministru, Vlad Filat, a avut de plătit pentru asta, cei care
trebuiau să-i judece activitatea, au fost manipulaţi prin presă, asta însemnând
o veritabilă manipulare, fostul premier având astfel de plătit datorită atacurilor de manipulare
concentrate asupra sa. Nu degeaba se spune că presa este a patra putere în
stat, este unanim recunoscut că încă nimeni nu a putut câştiga o bătălie cu
presa, aceasta are puterea de a influenţa cetăţenii, de a le insufla propriile
lor idei şi concepţii, sau ale celora care le sunt apropiaţi sau mentori.
Manipularea este la îndemâna gazetelor şi de multe ori acestea nu ezită să
uzeze de acest atu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu