Marele
cărturar român, Ovid Densuşianu,
spunea cândva că, practic, nu există
literaturi naţionale, franceză,
americană, engleză. Există
doar două literaturi: literatura celor bogaţi
şi literatura celor săraci.
Parafazându-l pe cunoscutul om de litere, m-aş
încumeta să spun că
astăzi, în Republica Moldova,
există două culturi şi
învăţături: învăţătura
celor dornici să acumuleze cunoştiinţe
de limbă şi cultură,
şi învăţătura
ignoranţilor, mai exact spus, incultura.
Din
păcate această maree a prostiei,
se întinde până
pe culmile mediilor universitare. Dacă noi ne-am fi aşteptat,
sau măcar eu, ca masele de studenţi
ce ies de pe băncile facultăţilor,
să reprezinte tineri bine pregătiţi,
ce urmează a se înhăma
la ducerea înainte a limbii noastre strămoşeşti,
la răspândirea culturii
printre semenii noştri. Din păcate,
însă, majoritatea celor
proaspăt absolvenţi de studii
superioare, ar trebui să înceapă,
ei înşişi,
imediat, cursuri de însuşire a limbii, de
alfabetizare, de culturalizare. Iar când cei în
cauză sunt studenţi
la Filologie, ba chiar la Jurnalism, este cu atât
mai dureros. Cei care au îmbrăţişat
această carieră, sunt viitori răspânditori
de limbă şi cultură
în rândurile maselor
largi, viitori formatori de opinie, şi ar fi de aşteptat
ca aceştia să deţină
cunoştiinţe profunde, să
fie buni cunoscători ai limbii, deplini mânuitori
ai verbului, ai cuvintelor, în general.
Este de-a dreptul ruşinos nivelul execrabil la care au ajuns unii dintre colegii noştri. Şi poate mai mult decât nivelul degradant de incultură atins de către aceştia, supără mentalitatea josnică în care cresc şi se formează aceşti tineri. Prostia, ignoranţa, stupizenia sunt duse la rang de virtute. Cu cât sunt mai ridicoli, cu cât se dau mai tare în spectacol, cu atâta se cred mai moderni, mai grozavi, mai "cool". Am unii colegi care au păreri haotice despre limbă. Îşi închipuiesc că o limbă nu este un tot unitar, este lipsită de coeziune.
Limba
este una singură. Nu putem defini unele cuvinte, sintagme,
ca fiind specifice doar celor de dincolo de Prut, părând
prea savante pentru aceşti ignoranţi.
Se vorbeşte aceeaşi limbă
pe întreg cuprinsul vechii Dacii, doar că
întâlnesc printre
colegii mei, viitori jurnalişti, cunoscători
de limbă submediocri, care, decât
să mai răsfoiască
o carte, preferă ca atunci când
aud din gura mea o exprimare, cât de cât
livrească, să mă
acuze că folosesesc cuvinte nemoldoveneşti,
doar pentru că mintea lor adormită
nu le-a întâlnit încă.
Dicţionarul Explicativ al Limbii Române,
este acelaşi şi pentru mine, cât
şi pentru cei mai puţini
familiarizaţi cu cartea, din rândul
studenţilor Universităţii
noastre.
Din
pacate, am destui colegi nu cu mult mai breji şi
citiţi decât ciobanii cu câteva
clase primare, care mişună
vara cu oile, pe la periferiile oraşului meu. Şi,
conform proverbului "Prostul dacă nu-i fudul, parcă
nu e prost destul", tot aşa reacţionează
şi ei. Mândri de ignoranţa
lor, ca într-o comedie de umor negru de-a lui Eugen
Ionescu, se desfăşoară între
rândurile de bănci,
ca o balegă în drum, rânjind
cu gurile până la urechi, râzând
tâmp de orice cuvânt,
expresie, sau idee, neinţelese de tărtăcuţele
lor. Hlizindu-se de propria lor prostie, cu cât
sunt mai ageamii se cred mai grozavi, reacţionând
precum acei tembeli care se cred nişte eroi, atunci când
râgâie sau trag pârturi
sonore în troleibuze.
Sper
ca domnii profesori să nu le ţină
isonul în enormităţile comportamentului
lor şi să le explice că
nivelul la care au ajuns cu limba română,
cu aproape inexistentele lor cunoştiinte acumulate
este ceva de plâns, nicidecum motiv de amuzament. Când
le văd printre bănci râzând
de tremură osânza pe ele, amuzându-se
de lucruri pe care o studentă la Jurnalism ar
trebui să le cunoască, înţeleg
perfect cum vine formula: "Râde
ca proasta în târg, când
se gadilă de una singură!"
|
“Nu ştiu pentru cine scriu, dar ştiu de ce scriu. Scriu ca să mă justific. În ochii cui? Am spus-o deja, dar înfrunt ridicolul de-a mai spune-o o dată: în ochii copilului care am fost.”
joi, 21 martie 2013
Sub blânda aripă a mediocrităţii
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu