Acţiunea a
început dimineaţa, imediat după deschiderea unităţilor comerciale. Câmpul de
desfăşurare a controlului a fost piaţa centrală din oraş, ticsită cu magazine,
chioşcuri, tarabe şi gherete. Din echipă făceau parte doi inspectori de la Protecţia Consumatorului, un jandarm care să le asigure protecţie în caz de nevoie, şi eu
din partea presei. Auzisem că ar fi trebuit să ne însoţească şi un reporter de
la o televiziune, dar acesta n-a mai venit. Intrând în piaţă, echipa de control
a luat societăţile comerciale pe rând. Primul ,,călcat’’ a fost magazinul
alimentar ‘’Viocris’’. Inspectorii au întrebat de patronul magazinul care s-a
prezentat imediat şi i-a chemat în biroul său. La solicitarea echipei de
control, le-a pus la dispoziţie toate facturile din ultimele zile,
certificatele de calitate a mărfurilor expuse pentru vânzare, certificatele cu
termene de garanţie şi de valabilitate. Inspectorii au verificat facturile,
dacă acestea corespundeau cu mărfurile aflate pe rafturi sau în magazie pregătite
pentru a fi vândute. S-a constatat existenţa unui lot de zahăr pentru care
patronul nu putea prezenta acte de provenienţă a mărfii, şi nici certificate de
calitate. Una dintre vitrinele frigoritice era scoasă din priză, din raţiuni de
economie. Ticsită cu brânzeturi, era evident că nu funcţionase toată noaptea. O
vânzătoare de la raionul ‘’mezeluri’’, nu-şi avea părul protejat sub batic, iar
altă vânzătoare nu avea halat de protecţie. Unul dintre inspectori a observat
că buletinele de verificare metrologică a cântarelor electronice se aproprie de
expirare şi a atras atenţia patronului să nu uite că în curând cântarele vor
trebui duse din nou la laborator pentru verificare. Pentru neanjusurile şi
contravenţiile constatate s-au luat măsuri, unele verbale, altele constând în
sancţiuni pecuniare, întocmindu-se procese verbale în acest sens.
Operaţiunea de
control a continuat la alte unităţi comerciale. Au fost luate la rând
chioşcurile pentru vânzarea pâinii. În general, agenţii economici erau în regulă, dar s-au
mai găsit produse de patiserie nefacturate, câteva pâini cu termenul de
valabilitate expirat, preţuri neafişate corespunzător la toate produsele, nici
igiena şi curatenia nu era întotdeauna cea adecvată. În câteva locuri, lăzi cu
pâine aşezate direct pe pardoseală fără a fi folosite grătarele de protecţie.
Unde a fost
cazul, s-au aplicat iarăşi amenzi. În incinta pieţii exista un magazin de
mezeluri, unde inspectorii de la protecţia consumatorului aveau de rezolvat o
reclamaţie. O cumpărătoare prezentase cu o zi înainte un baton de salam care era
evident alterat. Femeia ataşase reclamaţiei şi bonul de casă care atestă
magazinul de unde fusese cumpărat salamul. Am intrat la unitatea comercială
unde se vindeau mezelurile, inspectorii au identificat lotul de salam, care s-a
dovedit a fi expirat de două zile, au întocmit proces verbal, aplicând o amendă
usturătoare. Cumpărătoarea prejudiciată urma a fi despăgubită, iar salamul
expirat a fost confiscat urmând a fi distrus. La o altă unitate unde se vindea
carne şi produse din carne, curăţenia şi igiena era dezolantă, a fost chemat
inspectorul de la Sanepid, care a dispus închiderea unităţii pentru trei zile
pentru igienizare.
Următoarele
unităţi comerciale vizitate au fost plăcintariile din piaţă. Aici au fost găsite
cele mai multe nereguli. Nu se respectă gramajul conform retetarului. Agenţii
economici nu aveau licenţă de fabricaţie pentru toate sortimentele produse.
Făina nu era păstrată în condiţii igienice corespunzătoare. Se vindeau plăcinte
din ziua precedentă, reîncălzite la cuptorul cu microunde. Nu toate
ingredientele erau păstrate în mod corespunzător. S-a găsit brânză pe masă
peste care se plimbau nestingherite muştele. Preţurile din acte nu corespundeau
întotdeauna cu cele afişate. Aproape fiecare plăcintarie a fost sancţionată cu
amenzi pentru diferite culpe.
După aceasta, s-a
trecut la controlarea unităţilor de fast-food. Şi aici neregulile erau cu
nemiluita. Nu era respectat reţetarul. Unele ingrediente erau înlocuite cu
altele de calitate inferioară. Gramajele se făceau în mod arbitrar cu ochiul
liber, bineînţeles că în defavoarea consumatorului. Multe ingrediente: carne,
cornuri, nu aveau acte de provenienţă, ceea ce dovedea că se producea mult la
negru. Nu toate vitrinele frigoritice funcţionau, nu fiecare unitate avea
boilerele pentru apă caldă pornite. La unităţile fast-food, era cea mai vădită
acţiune de câştig a patronilor, în defavoarea consumatorilor.
În scurta pauză care a urmat, i-am auzit pe cei doi inspectori discutând între ei despre tertipurile agenţilor economici. Pomeneau despre modul cum aceştia căutau să inducă în eroare consumatorii cu privire la mărfurile expirate: etichete schimbate, ştampile cu data de fabricaţie falsificate şi toate celelalte mişmasuri duse până la rang de perfecţiune.
S-a trecut la verificarea vânzătorilor autorizaţi de legume-fructe. S-au găsit cântare măşluite, legume şi fructe degradate printre cele bune, preţuri mai mari decât cele din facturi, mărfuri degradabile ţinute în soare. Evident că hoţia la cântar era cel mai mare flagel în sectorul legume-fructe.
În scurta pauză care a urmat, i-am auzit pe cei doi inspectori discutând între ei despre tertipurile agenţilor economici. Pomeneau despre modul cum aceştia căutau să inducă în eroare consumatorii cu privire la mărfurile expirate: etichete schimbate, ştampile cu data de fabricaţie falsificate şi toate celelalte mişmasuri duse până la rang de perfecţiune.
S-a trecut la verificarea vânzătorilor autorizaţi de legume-fructe. S-au găsit cântare măşluite, legume şi fructe degradate printre cele bune, preţuri mai mari decât cele din facturi, mărfuri degradabile ţinute în soare. Evident că hoţia la cântar era cel mai mare flagel în sectorul legume-fructe.
Pe parcursul
acestui control, reacţiile patronilor şi responsabilor de magazine au fost
dintre cele mai diferite. Unii umili, obedienţi, implorând parcă milă, alţii
arţăgoşi, chiar violenţi, unii încercând să facă aluzii de mituire, fiecare
reacţionand în mod diferit. Cu această ocazie am înţeles de ce în unele
cazuri era necesară şi prezenţa unui jandarm, în echipa de control. Abia în
orele după-amiezii acţiunea acelei zile s-a încheiat. Spun ,,acelei zile’’,
deoarece am înţeles că inspectorii de la protecţia consumatorului vor reveni în
control la unităţile comerciale din acea piaţă în fiecare zi din săptămână în
curs. Nu mi-aş fi închipuit niciodată că în comerţul nostru să existe atâtea
nereguli. Seamană cu o luptă de gherilă între agenţii economici şi organele de
control, primii încercând să-şi apere de multe ori afaceri oneroase, iar cei
din urmă apărând legea. Bineînţeles că majoritatea actelor de comerţ se desfăşoară în
bune condiţiuni, ştim că pădure fără uscături nu există, dar în această zi am
văzut prea multe uscături în aceeaşi pădure.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu