duminică, 13 ianuarie 2013

2012, an de referinţă în cinematografia românească

Prin natura profesiei mele, redactor la o revistă de Artă Cinematografică din Chişinău, am fost în permanen legatură cu lumea filmului din România. Am asistat la numeroase prelegeri, am participat la foarte productive schimburi de opinii cu confraţii români, am luat numeroase interviuri personalităţilor cinematografice de dincolo de Prut, pot spune că m-am aflat în miezul problemei.
S-a incheiat un an cinematografic 2012, plin de evenimente pentru cineaştii români. S-a reorganizat cea mai înaltă şcoală de Teatru şi Film din România, devenind din Academie Naţională, Universitate. Acest lăcaş de cultură este şi a fost dintotdeauna, cel care a produs cele mai ilustre nume de regizori, actori, de imagine, critici de Artă teatrală şi Cinematografică. Şi în anul care a trecut UATC a dat absolvei de mare perspectivă.
Dar, deoarece a
şa este legea firii, şi in domeniul cinematografiei române, aceasta, dacă câştigă în fiecare an în bogăţie, devine, în acelaşi timp, şi mai săracă, datorită marilor nume pe care le-a pierdut de-a lungul anului. Şi în 2012 au plecat dintre noi, spre lumi mai bune, slujitori ai scenei şi ecranului românesc, însoţiţi de ultimele noastre aplauze. Au părasit în 2012 pentru totdeauna scena vieţii, mutându-se să-şi joace rolurile pe scenele înălţate în Paradis, patru mari actori români; Emil Hossu, Ion Lucian, Iurie Darie şi Şerban Ionescu. Întruchipând personaje memorabile din teatrul românesc şi universal, cu roluri principale în numeroase filme, plecând dintre noi ne-a lasat lumea artistică românească mai săracă, aducând, în schimb, noi nestemate actoriceşti acolo sus, unde au plecat pentru totdeauna.
Şi pentru că trebuia o bomboană şi pe coliva aceasta actoricească, imediat după Anul Nou, s-a dus spre Cele Sfinte şi regizorul Sergiu Nicolaescu, simbolul cinematografiei româneşti, cel mai ilustru nume al acestei bresle.
Dar anul 2012 a fost un an plin de succese pentru lumea filmului rom
ânesc. Cu zece producţii de lung metraj. Cel mai bun film românesc al anului a fost desemnată pelicula "Aurora", a lui Cristi Puiu, dar cele mai mari succese în anul ce s-a scurs, le-a obţinut "După dealuri", regizat de către Cristian Mungiu, cel care a obţinut  două premii la Festivalul de la Cannes, premiul pentru cel mai bun scenariu şi pentru cea mai bună regie.
Filmul "Dup
ă dealuri", a luptat pana în ultima clipă, cu mari şanse, ca să fie nominalizat la Premiul "Oscar", pentru cel mai bun film străin. El a ratat de foarte puţin, intrarea între primele cinci filme ale lumii.
Trec
ând peste pierderile umane, a marilor valori actoriceşti, peste greutăţile financiare cu care s-a confruntat cinematografia românească a avut în 2012 un an plin de succese, de excepţie, deschizând pentru 2013 pârtia pe trambulină unor mari premii cu care cinematografia din România a fost gratulată încă de acum câteva decenii. Premiile din ultimii ani, cele de anul trecut, toate aureolând cu o diademă stralucitoare filmul românesc, deschid premise nebănuite pentru menţinerea şi consolidarea locului ocupat de către România, în topul ţărilor fruntaşe, în arta marelui ecran.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu