luni, 1 octombrie 2012

Repartizarea burselor, mai ceva decât repartizarea bugetului țării

După ce fiorii emoției primelor zile ale noului an universitar s-au risipit încetișor, în prim planul atenției noastre s-a instalat preocuparea față de acordarea burselor. Nu e vorba că părinții noștri nu ne-ar fi susținut financiar, sau că nu s-ar fi străduit să nu ne lipsească nimic, dar un ban  în plus este întotdeauna cu satisfacție primit, atît pentru bugetul familiei, cît și în buzunarul studentului. Ba chiar, în unele cazuri, sumele acordate ca și burse, deveniseră vitale. Fiecare dintre noi ar fi vrut o încadrare bursieră mai favorabilă, orice sumă primită în plus, fiindu-ne de real  folos.
Ne-am fi așteptat ca listele de bursieri să fie afișate cât mai repede, noi pîndind zilnic (  afișierul ) pentru a vedea dacă nu au apărut. În sfârșit, miercuri o veste a făcut înconjorul Universității. Apăruseră tabelele cu bursieri la Facultatea de economie (parcă).  Nerabdarea noastră devenise și mai mare. Din oră în oră cineva se repede pentru a se documenta dacă nu aparuseră și în cadrul Facultății noastre. Decepționați, vedeam cu resemnare că mult așteptatele liste, se lăsau așteptate la noi. N-au aparut nici miercuri, nici joi, abia vineri, au fost afișate.
Eram cu mai mulți colegi de-ai mei, în pauză, pe coridor, cînd vestea cea mare s-a raspîndit. Vorba lui Topârceanu:  "A trecut așa o boare, pe deasupra viilor". "TABELELEEEEE" Ne-am repezit cu toții înspre afișier creîndu-se pe culuar o busculadă, mai ceva ca la mitingurile politice. Ajunsă cu chiu cu vai în fața listelor, mi-am căutat cu înfrigurare numele în tabel. Știam că, împreună cu alte colege, aveam cea mai mare notă din an, și că, practic nu mă pot aștepta la surprize neplăcute, totuși, pînă ce nu-mi vedeam numele acolo unde speram ca îi este locul, nu puteam fi liniștită pe deplin.  Am rasuflat ușurată. Mă regăseam  în listă, împreună cu încă ** colegi.  Avînd în vedere ca eu știam că la media pe care o aveam eu, mi ce cuvenea bursă de categoria a doua, eram mulțumită cu încadrarea. Banii pe care urma să-i primesc, vor fi bineveniti, , ajutîndu-mă să-mi umplu unele goluri financiare, din viața mea de studentă. În general, în jurul meu, auzeam exclamații de mulțumire. Erau bursele la care majoritatea colegilor mei se așteptau.
Totusi, au existat și nemulțumiri. De pildă, Irina Burcovschi, de la grupa 22, specialitatea română-engleză, poate mai mult ca sa atraga atenția tuturor că ea avea media cea mai ridicată 9, medie egală cu a mea, explica înciudată că ei i se cuvenea cea mai mare bursă, deși era clar că nu atinsese plafonul de medie care se impunea pentru o bursă de categoria întîia. Ba chiar propunea criterii de diferențiere fantasmagorice, mediile de la examene cazînd în plan secundar, în detrimentul unor concursuri pe care nici măcar cea care le propunea nu le putea explica sensul.  Au mai existat și alți nemulțumiți, cum ar fi Irina Iliev, din aceeași grupă, exprimandu-și indignarea  că,  în primul an avut bursă de același grad cu studenții care aveau medii mult mai mici.
Clopoțelul anunțase de multe minute că pauza se  terminase. Multumiți și nemulțumiți ne-am îndreptat laolaltă spre sala de curs, unde domnul nostru profesor ne aștepta cu întelegere și îngăduință. Ce s-ar mai putea adăuga? Modul de acordare al burselor o fi fost unul corect? În orice caz, criteriile după care s-au stabilit categoriile de burse, criterii bune sau rele, cum or fi fost, au fost respectate. Poate ne-ar trebui alte reguli, mai bune, dar deocamdată după acestea ne-am ghidat. Nici un regulament nu se schimbă în timpul jocului. Pentru îmbunătățiri în domeniul burselor ne trebuiesc nu numai regulamente școlare noi, ci și legi noi. Parlamentarii ar trebui, în primul rand să acorde un procentaj din PIB mai mare, pentru Învățămînt. Iar guvernantii, în speța Ministerul Învățămîntului, să gestioneze mai bine acești bani. Stimulente salariale sporite, pentru profesori, burse mai mari elevilor și studenților, dotare și logistică superioare în unitățile de învățămînt, în genere, condiții mai bune.
Dar, multe schimbari în bine, ar trebui aduse în țara asta, în toate domeniile, nu doar în cadrul Ministerului Învățămîntului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu