miercuri, 10 octombrie 2012

Iubirile tomnatice din versurile domnului profesor


Auzisem încă din anul trecut, ca domnul Leahu, decanul nostru, este un nume ilustru între poeții Republicii Moldova, dar trebuie să mărturisesc că nu citisem nici o poezie de-a dumnealui. De aceea, cand mi s-a ivit prilejul de a achiziționa un volum de versuri, scris de către domnia sa, am profitat de o ocazie și l-am cumpărat imediat. Dar, ale vieții valuri și probleme m-au făcut să nu citesc imediat poeziile din volum. Zilele trecute, l-am revăzut printre cărțile din biblioteca mea. Cu vădită emoție, l-am scos dintre celelalte tomuri ale mele, privindu-l admirativ, profund impresionată de coperțile și grafica acestuia. Coperțile și paginile erau din hârtie fină, de calitate. Pe coperta întâi apărea un desen modern, cu linii îndrăznețe, sugerând un erotism carnal, plin de tinerețe.
 Am deschis volumul și m-am oprit la prima poezie, care dădea titlul volumului.  La început curiozitatea, dar pe masură ce parcurgeam paginile și poeziile volumului, interesul față de versuri, m-au făcut să-mi petrec pâna târziu în noapte, citind și recitând poemele din volum.
Referindu-mă la titlul volumului ,,Alungarea muzelor din cetate’’, mi-aș permite să fac o sugestie autorului: ,,Izgonirea muzelor din cetate’’ parândumi-se a suna mai poetic.
De asemenea, volumul mi se pare un pic lispit de consistență cantitativă, poetul rezumându-se în a-și exprima  gândurile și ideile doar ]n trei poeme. Evident, conciziunea este o calitate, la fel ca și concentrarea de idei, dar, având în vedere faptul ca volumul se adresează unei mase largi de cititori, ar trebui să li se ofere o mai mare posibilitate de selecție. Dacă vrei să încânți un număr cât mai mare de cititori, trebuie să le oferi posibilitatea de a alege ceea ce le place, dintr-o gamă mai variată.
Linia principală a volumului de versuri este tema iubirii, dar o iubire modernă, o iubire mai puțin romantică, o iubire a secolului XXI. Protagoniștii sunt îndragostiții erei calculatoarelor, nesemănând deloc cu clasici, precum Tristan și Isolda.
Lipsesc elementele unei iubiri  romantice, sentimentul dragostei se consumă și este devorat de o lume modernă, în continuă mișcare, în mare viteză, universul acesta hulpav, mistuind sentimentele romantice. Poeziile fascinează, impresionează, dar niciodată un tânar îndrăgostit nu va șopti la urechea iubitei sale aceste versuri. Pare o iubire nu între doi îndrăgostiți, ci între doi amanți, preambulul unui viitor dezmăț erotic, și nu înfiriparea unei iubiri inocente.
 ‘’Epistola Sextină’’, este vădit și provocator eminesciană ca metru și ritm: un conținut aiuritor ironic pe structura Scrisoarii V. Începând chiar cu titlul poemului, ‘’Epistola sextină’’, ni se sugerează o iubire vinovată, un act de amor care poate că s-a petrecut chiar în altarul celebrei Capele Sixtine, în acest loc sacru, având loc oare un act pagan?..
Poeziile domnului Leahu mi l-au redescoperit așa cum am apucat să-l cunosc: carismatic, fermecător în exprimare deși un pic prea savant pentru cei cărora li se adresează:  câteodată bolovănoase, versurile domniei sale, alteori  lunecând ca o apa curgătoare; aici liniștite ca un râu de câmpie, dincolo tumultoase ca o apă de munte, dar instructive de fiecare dată.
Când spun ‘’instructive’’, mă refer la proba de mare virtuozitate stilistică pe care o prezintă aceste poezii. Nu știu dacă ar mai avea cineva dintre poeții noștri răbdarea și o credință atât de nestrămutată în puterea calofiliei pentru a relua post-modern ritmurile clasice.
Am adormit gândindu-mă la poemele domnului  profesor, iar zorii zilei m-au deșteptat cu aceleași versuri în minte. Se spune că acele lucrări de artă în general , și poezii în special, sunt cu adevărat valoroase, care te marchează și se lipesc de creierul tau precum un scai de pulpana hainei.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu