vineri, 28 februarie 2014

Ziua îndrăgostiţilor sau simplu pretext comercial?

Odată cu deschiderea spre lumea largă, occidentală, poporul nostru şi-a îndreptat privirile spre tot felul de obiceiuri şi evenimente specific altor popoare. Toate astea dintr-un pregnant spirit de imitaţie generalizat până la efectul de turmă. Un exemplu edificator în acest sens, cu un impact deosebit mai ales asupra tinerilor îl reprezintă Ziua Îndrăgostiţilor, varianta americană, Valentine’s day. Nu e vorbă, aveam şi noi pe sfântul îndrăgostiţilor noştri, Dragobetele, dar datorită regimului comunist, sărbătoarea intrase într-un con de umbră. Autorităţile totalitariste nu permiteau propagarea acestei zile a îndrăgostiţilor. Au trebuit să intervină schimbările din 1990 ca să avem şi noi acces la multe lucruri nepermise până atunci. Iar dintre cei doi sfinţi îndrăgostiţi, se pare că cel  numit Valentin a fost mai rapid decat neaoşul Dragobete. Din spirit de modernism, şi, fără îndoială, şi din snobism, tinerii noştri  l-au adoptat întâi pe îndrăgostitul născut pe plaiuri americane.
Nu e vorbă, e bine ca şi îndrăgostiţii să-şi aibă o zi a lor, precum ziua femeilor sau ziua de mărţişor. O zi în care să proslăvim iubirea, să fim cu toţii îndrăgostiţi, să iubim cu patos, să ne încălzim inimile la focul iubirii. O zi în care să fim mai buni, mai iubitori. Numai că zilei îndrăgostiţilor i s-a dat alte sensuri. Sărbătoarea a rămas numai una de circumstanţă. Sensul pur al ei a intrat în banalitate. Sensurile iubirii, dar mai ales ofrandele aduse ei au devenit mai obscure, chiar decât învechitul mărţisor oferit de 1 martie. Putem spune că atât Valentine’s day cât şi Dragobetele au devenit două zile ale vânzătorilor de suvenire pentru îndrăgostiţi. Sunt încă două zile în an în care comercianţii au deschis la câştiguri, în care pot să-şi rotunjească frumuşel veniturile, iar spiritul de iubire s-a transformat în unul pur comercial. Centrele oraşelor îşi schimbă aspectul, având fiecare un aer de bâlci, tarabele domină arterele, spaţiile verzi în care firul ierbii începe să mijească, sunt în multe locuri sacrificate de amenajări comerciale, hârtii şi tot felul de ambalaje inundă centrele oraşelor, pentru tinerii îndrăgostiţi totul devine o alergătură, o obligaţie de care sunt nevoiţi să se achite. Nimic nu se mai face din inimă, gesturile romantice sunt înlocuite de gesturi şi acţiuni de rutină.
Spuneam că Valentinul american a fost mai rapid decât Dragobetele nostru. Snobismul l-a introdus mai repede în rândul tinerilor moldoveni. Astăzi cine a rămas fidel sărbătorii moldoveneşti în detrimentul celei americane, este considerat înapoiat. Dacă vrei să te dai mare, să pari cât mai occidental, trebuie să te dai cu Sf. Valentin, chiar dacă cam nimeni nu ştie cine a fost şi ce hram poartă. Trebuie să fii adeptul lui şi gata. După cunoştinţele mele, Dragobetele, sărbătoarea lui îşi are origini basarabene. Dar noi, moldovenii, românii în general, avem talentul deosebit de a ne renega trecutul, tradiţiile, obiceiurile, cultura. Pentru a epata şi pentru a sfida, ne aplecam spre sfinţii altora, spre sărbătorile altora, ni le însuşim şi ne erijăm în discipoli ai altora, ne înregimentăm benevol în marea turmă a humanoizilor cu spirit de imitaţie mai accentuat chiar decât al animalelor fără prea mult discernământ. Iubirea simplă, sinceră, pură şi-a pierdut spiritul chiar de zilele care, cică, ar trebui să fie ale ei, iar noi le-am tranformat în doua zile pur comerciale, pierdute în vâltoarea unui început de secol pentru care nu mai importă nimic decât viteza.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu