Investigaţiile
jurnalistice sunt articole de cel mai important interes pentru publicul
consumator de presă. În general, se abordează subiecte palpitante care stârnesc
curiozitatea celor care le urmăresc, devorând temele cu un vădit apetit de
presă. Orice articol informaţional trebuie să fie cuprins în totalitate de
veridicitate. Este logic ca din moment ce articolul se numeşte de investigaţie,
pentru a fi realizat, este nevoie de o investigaţie temeinică. Iar aceasta nu
poate fi realizată fără conceperea, în prealabil, a unui plan de investigaţie.
Nu poţi porni la muncă abordând un subiect atâta de amplu, care trebuie
prezentat cu exactitate, fără a avea planuri bine definitivate. Un caz care s-a
bucurat de o atenţie şi un interes general pe plan mondial, a fost cazul
Primului Ministru suedez, Olof Palme,
asasinat din motive politice la data de 28 februarie 1986. Gazetele din toate
ţările lumii, cât şi audiovizualul s-au întrecut în a oferi informaţii despre
caz, sau analizau cauzele, efectele sau cine a stat în spatele acestei crime.
Pentru a face o astfel de investigaţie de proporţii, fiecare a trebuit să aibă
un plan de investigaţii foarte bine definitivat, conceput din cele mai mici
amănunte, stabilit şi pus în aplicare de către profesionişti desăvârşiţi.
1) Într-un
astfel de plan, se incepe, evident, cu alegerea titlului. În cazul investigaţiei
pomenită mai sus, titlul a fost: ,,Asasinarea lui Olof Palme’’.
2) Bineînţeles
că această alegere trebuie să fie în concordanţă cu scopul pe care şi-l propune
echipa de jurnalişti. Scopul trebuie să fie bine defitivat, iar în cazul Olof
Palme, acesta era investigarea jurnalistică a motivelor şi circumstanţelor în
care a fost asasinat premierul suedez, precum şi a consecinţelor ce au urmat în
viaţa politică mondială, după această crimă oribilă.
3) Următorul
punct din planul de investigaţii este organizarea şi durata acţiunii. Această
parte se referă la: colectarea informaţiei de bază prin utilizarea tehnicilor:
observaţia, lucrul cu documentele, discuţia, verificarea informaţiei de bază;
verificarea şi confirmarea ipotezei; ultimul interviu.
4) Punctul 4
este bugetul sau resursele: tehnice, umane, materiale, financiare. Normal că
nicio investigaţie nu poate fi realizată fără resurse financiere: deplasare la
faţa locului, munca reporterilor, perioada de timp petrecută pe teren, cât şi
toate celelalte implică cheltuieli şi necesită un buget adecvat. Cu cât trustul
de presă deţine mai mulţi bani, cu atât investigaţiile vor fi mai complete, mai
exacte şi mai la obiect. Totul depinde de bugetul alocat, de banii cheltuiţi.
5) Redactarea
textului jurnalistic. După culegerea informaţiilor, se trece la realizarea
articolului care va apărea în presă. Acesta trebuie să capete o formă cât mai
atractivă, mai pasionantă, iar acest lucru ţine de talentul jurnalistului, atât
acela de gazetar cât şi cel literar. Conflictul trebuie prezentat, gradat din
punct de vedere emoţional, pentru a impresiona. În cazul Olof Palme, s-a început cu analizarea rolului său
în viaţa politică, s-a trecut de la viaţa lui familial-umană, ajungându-se la
punctul culminant-asasinarea sa, subiectul prezentând în continuare o
destindere emoţională atunci cand s-a făcut analiza consecinţelor viitoare ale
acestui gest.
6) Publicarea
reacţiei la colectarea informaţiei. Fiecare articol publicat, urmăreşte să
stârnească un interes cât mai mare în rândurile cititorilor. De aceea orice
gazetă urmăreste ce reacţii a iscat în momentul publicării articolului.
Colectarea acelor reacţii este un factor de cea mai mare importanţă pentru acel
ziar.
7) Decizia
vizând continuarea sau încheierea temei investigate. În funcţie de interesul
stârnit, colectivul redacţional poate decide continuarea acelei teme sau
închiderea subiectului. Bineînţeles că un astfel de caz ca şi cel al asasinarii
lui Olof Palme a fost în centrul
atenţiei o lungă perioadă de timp, iar gazetele se întreceau în a continua cât
mai multă vreme subiectele.
Pentru a realiza
o investigaţie cu adevărat profesionistă şi a prezenta un articol care să se
afle în centrul atenţiei opiniei publice, echipa de investigaţii trebuie deci,
să-şi întocmească un plan de investigaţii, ales cu grijă, care să vizeze o
documentare perfectă şi o expunere pe măsură. Acest plan trebuie respectat cu
stricteţe, urmat pas cu pas, el indicând drumul de parcurs. Pus în aplicare de
o echipă pe măsura, respectarea acestui plan minuţios şi competent, garantează
succesul articolului sau a seriei de articole.
În cazul asasinării
lui Olof Palme, este de la sine înţeles
că fiecare gazetă şi-a trimis pe teren cei mai buni specialişti din cadrul
colectivului redacţional. Aceştia şi-au întocmit cele mai potrivite şi profesioniste
planuri de investigaţii, respectarea acestora aducând în faţa opiniei publice
mondiale un caz de interes deosebit. Olof Palme a fost un om politic dintre cei mai iluştri
de pe Mapamond, asasinarea acestuia fiind urmărită pe toate meridianele globului.
De aceea, trebuia prezentată în gazete cu un înalt profesionalism. Investigarea
acestui caz nu a putut fi realizată decât cu un plan de investigaţii pe măsură,
iar respectarea acestuia a dus la un imens succes de presă pentru fiecare
gazetă în parte, care a abordat acest subiect.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu